неделя, 8 януари 2012 г.

Толедо и рецепта за Роскон или Козуначена корона

Толедо е един от най - старите испански градове.  Намира се в областта Кастилия ла Манча. Той запленява с малките, тесни и шарени улички, широки около метър и половина. Шофирането в него е истинско предизвикателство:) Пешеходците се строяват в колона , за да се разминат с някой автомобил. Известен е като градът на три култури - християни, араби и евреи. В малките магазинчета можеш да откриеш стотици фигурки на рицари, ръчноизработени ножове, сладки и солени лакомства. Огромно е разнообразитео на архитектурни стилове - насладихме се на църкви, синагоги, дворци, крепости и джамии. Там е  и кафето "Ел Греко", защото прочутият художник е роден в Толедо.
  

Малки сладкарнички ухаят примамливо и предлагат Марципан, който всъщност прилича повече на халва:)

Невероятно красиви старинни църкви и дворци.


От балконите висят килими, тъкани платна с интересни изображения, а почти на всяка къща има красиви портрети.

На Богоявление - 6 януари, в Испания празнуват Денят на кралете. Легендата гласи, че трима крале пътували през нощта, за  да занесат подаръци на новородения Исус. От 1885г. насам това е най - старият и почитан празник в Испания. Свързан е с редица традиционни ритуали, няма да ви занимавам с тях, но и с приготвянето или купуването на Роскон - козуначената корона. В нея задължително има късметче - малка порцеланова фигурка на крал. Този, който я намери, плаща сладкиша и ще има много късмет и здраве през годината. В Толедо снимах прекрасен роскон, с прекрасна цена:) и още един правоъгълен подобен сладкиш. А у дома ни донесоха малък роскон и аз открих фигурката - ще видите колко е миниатюрна. Сега чакам късмета и здравето:).

На вкус Росконът прилича страшно много на нашия козунак, но отгоре се украсява със захаросани череши и пъпеши, портокалови резени.
Ето и рецептата:

Продукти:
300 гр. захар
40 гр. мая
250 гр. масло/ мас
250 мл. прясно мляко
6 яйца
брашно за меко, нелепнещо тесто
стафиди, лимонова кора, бадеми,
захаросани черешеи и резени захаросан пъпеши портокал.

Приготвяне:
От посочените продукти се замесва тесто и се оставя да удвои обема си. Поставя се в кръгли форми с дупка в средата, намазва се с разбито яйце и поръсва с бадеми.  Най - отгоре се украсява с черешите, пъпеша и портокала.
 Печем също като козунаците на около 180 градуса.
Ето и нашият Роскон:)

И моето късметче/ кой ли  крал без малко щях да глътна?:)/


За сега толкова, да ви е сладко!

30 коментара:

  1. Траянче, обожавам тесни улички и интересна и внушителна старинна и нова архитектура. Благодаря за чудната разходка из Толедо.
    Сладкиша е много красив и несъмнено вкусен!
    Прегръщам те:)

    ОтговорИзтриване
  2. ТРАЯНЧЕ, ПАК СТРАХОТНА РАЗХОДКА НИ НАПРАВИ ЗА КОЕТО ТИ БЛАГОДАРЯ.
    Този Роскон много ме грабна и ще се прави май в скоро време.
    Да си здрава и късметлийка ,щом си открила фигурката, искрено ти го пожелавам мила.
    Прегръдки силни от мен!

    ОтговорИзтриване
  3. Много,много интересни неща ни разкриваш!И на мен ми се прииска да прескоча до там!Нооо може би след време...записвам го към местата през които искам да мина!Рецептата със сигурност ще пробвам в по-скоро време!И дано фигурката ти донесе късмета който желаеш!Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Много интересно , Траянка!Пълно съвпадение с моята рецепта за козунак.Различни традиции с еднакъв вкус.
    Хубава неделна вечер и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  5. Traiana, разказът ти е вълшебен. Сякаш не четях, а наистина се разхождах по улиците на Толедо. Благодаря ти!:hugs: А за козуначния венец нямам думи, прекрасен е и много съблазнителен!
    Радвам се, че фигурката се е паднала на теб и ти желая да си много здрава и всичко, което си пожелаеш да се сбъдне.
    Приятна неделна вечер и един вълшебен старт за новата седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
  6. Чудесни неща си видяла :)
    А рецептата си я бива откъм масло!
    Фигурката е прекрасна и нека ти донесе много късмет!!!

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря ви, момичета!
    Наистина си струва да видиш Толедо! Той ме впечатли повече от Мадрид!
    Пожелавам ви една прекрасна и усмихната седмица, а дай боже и снежна при нас!:)

    ОтговорИзтриване
  8. О, разходих се и аз с теб до Толедо, благодаря за разходката!Беше ми интересно да видя и прочета информация за него! Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  9. Траяна, благодаря за разходката! За мен и двата града имат своя чар и определено има с какво да впечатлят туристите!
    А "козуначето" изглежда много вкусно! :)
    Поздрави!
    Миро

    ОтговорИзтриване
  10. Траянче, благодаря... сега вече 30 минутки се мъча с това да последвам съвета ти за коментарите, но ще имам нужда от малко помощ. Не мога да намеря как да ги премахна. Много са досадни, наистина, а аз дори и не знаех че ги имам.

    ОтговорИзтриване
  11. Благодаря и тука... И тука е на шести е Три клалу, пак като в Испания... това са мъдреците отишли при Исус и носят имената, Kašpar, Melichar a Baltazar или Кашпар, Мелихар и Балтазар. :) Поздрави и много много благодаря.

    ОтговорИзтриване
  12. Невероятно красиво, Траяна,
    и двата града са впечатляващи!
    Благодаря за разходката и прекрасното козуначе -
    много късмет и щастие ти желая, Диана

    ОтговорИзтриване
  13. Прекрасни снимки и рецепта, траяна! Благодаря за виртуалната разходка и угощение! Здраве и късмет през цялата година ти желая от сърце! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  14. Tова поне е едно от местата, които със сигурност ще посетя;-) Благодаря, Траяна! И "козуначето" си го бива;-)

    ОтговорИзтриване
  15. Траянче, благодаря ти за хубавите снимки! Много ме налегна носталгията по онези географски ширини...
    Вчера правих такава корона за следобедна закуска и съм си обещала за следващата година да се снабдя с няколко от тези специални късметчета :)
    Поздрави и много хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  16. Благодарности за разходката, Траянче! Едва ли скоро ще имам възможността да посетя Толедо, но определено, се потопих в празничната атмосфера. Имат интересни традиции.
    Поздрави и пожелания за хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  17. Много съм впечатлена, много красиво! Истински ти завиждам, че си видяла цялата тази красота :) Благодаря за чудесния разказ и за споделената рецепта.
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  18. Прекрасни места,вкусна рецепта-всичко е на 6...
    Хубаво е да се посети тази страна-има какво да се види.Впечатлена съм.
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  19. Е, късметлийка си ти..Разходката ми хареса, и козуначето, то май във всяка страна си имат нещо като нашият козунак.Абе едно глобално село сме си.
    С усмивка
    Мария

    ОтговорИзтриване
  20. Прекрасна разходка си направих с теб! Снимките са много интересни и красиви! Благодаря ти! На един дъх изчетох всичко!!! Тази корона много ме впечатли и определено ще я направя. Късметчето ти е много сладко, нека е късметлийска цялата година!:) Прекрасен пост! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  21. Много интересна публикация и красиви снимки! Беше ми приятно виртуално да се пренеса там:)

    ОтговорИзтриване
  22. Страхотен разказ, Траянка! Описваш чудесно място, което е невероятно и ми връщаш прекрасни спомени от Толедо. Благодаря ти!
    А за роскона не бях чувала, много ми беше интересно, пожелавам ти наистина да се радваш на много здраве и късмет!
    При мен има награди за теб, намини когато ти е удобно!
    Сърдечен поздрав и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  23. Много интересно и увлекателно-искаше ми се още :)
    Здраве и късмет!

    ОтговорИзтриване
  24. Много интересно и увлекателно-искаше ми се още :)
    Здраве и късмет!

    ОтговорИзтриване
  25. Траянче,приеми благодарности и от мен за споделените снимки и разказа!
    Страхотен късмет имаш с фигурката,дано ти носи само здраве и добро!И нови пътувания!

    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  26. Изпуснала съм тази вкусотия и интересния разказ. Но Зиче бе така мила и добра да сподели с нас нейния "козунак". И ме завладя тотално. Ще се опитам да го направя и дано не е толкова капризен като нашите козунаци, че са ми много трудни.

    ОтговорИзтриване
  27. Прекрасни снимки!Върна ме 10 години назад, когато бях в Толедо!!!Благодаря!А zi4e похвали козунака, така, че май няма нужда от повече комплименти!!Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  28. Количеството брашно колко е?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Брашно за меко козуначено тесто:) Забравила съм го.Извинявам се:)

      Изтриване

Добре дошли, Вашето мнение е ценно за мен! Така че не се колебайте да го споделите:)